MAKANAN UNTUK MENINGKATKAN DAYA INGATAN

Sebelum ni teman kongsikan artikel yang teman temui tentang makanan yang baik untuk mata, hari ni teman nak share pulak tentang Makanan Untuk Meningkatkan Daya Ingatan, ada beberapa perkara yang perlu dilakukan, diantaranya adalah dengan memperbanyakan konsumsi makanan yang dapat berfungsi untuk meningkatkan daya ingatan otak mulai dari buah-buahan seperti Avocado sampailah kepada produk kesihatan seperti yogurt dan susu  (eee.. tapi teman x suka Avocado! yeyekk.. pernah terminum jus Avocado.. yek yek.. x suka.. x suka.. x sukaaa.. ha2.. korang suka?? eloklah! hu2..
Dibawah ini adalah beberapa contoh makanan dan minuman yang dapat meningkatkan 
daya ingatan otak kita. jom kita baca sama2.. pasni semua kena praktikkan hokeh!

1. Ikan 
 Ikan merupakan sumber asid lemak omega-3, yang tidak hanya baik untuk jantung, tetapi juga membantu meningkatkan memori dan mengatasi depresi. Asid lemak omega-3 juga dapat meningkatkan fungsi sel otak. Temukan asid lemak omega-3 dalam makanan berikut: herring, salmon, tuna, mackerel, halibut, teri, dan sarden.
 2. Teh hijau
 Polifenol dalam teh hijau merupakan antioksidan kuat yang dapat mencegah kerosakan sel-sel otak. Teh hijau juga diketahui memiliki berbagai manfaat kesehatan, seperti meningkatkan memori dan memperlambat penuaan otak.

3. Berries  
Berries kaya akan quercetin, yang dipercaya dapat membantu fungsi sel-sel otak. Berries juga mengandung banyak antosianin, sebuah fitokimia yang bertugas untuk mencegah penurunan memori, terutama yang berhubungan dengan Alzheimer. Beberapa buah yang baik untuk otak adalah raspberry, apel dan blueberry.
 
4. Sayuran berdaun hijau

Sayuran berdaun hijau dipercaya dapat meningkatkan daya ingat dalam jangka panjang. Bayam, Salad, brokoli dan kubis adalah beberapa jenis sayuran hijau yang mengandung banyak vitamin dan mineral yang dapat membantu menjaga kesihatan keseluruhan sistem tubuh.
 
5. Produk susu
Produk olahan susu kaya akan kalsium. Beberapa sumber yang kaya akan kalsium adalah susu, keju, mentega dan yogurt. Produk-produk ini dikenal ampuh dalam memelihara sel-sel otak. Secara khusus, yogurt mengandung asid amino tirosina , yang bertanggung jawab untuk meningkatkan meningkatkan daya ingatan kita.
 
6. Air
Seperti kita ketahui, hampir tiga perempat dari otak kita adalah air. Jadi, perbanyakanpengambilan air untuk menghindari dehidrasi. Dehidrasi bisa menyebabkan otak kita melepaskan hormon yang disebut kortisol yang membuat daerah di otak kita menyusut. Daerah tersebut bertugas untuk menyimpan informasi. Bayangkan jika daerah itu menyusut?
 
7. Madu  
Madu dikenal karena khasiatnya yang dapat menyembuhkan segala penyakit. Ternyata, madu juga dapat meningkatkan memori otak. Satu sendok makan madu setiap pagi tidak hanya membantu kita mengurangi berat badan, tetapi juga membantu dalam meningkatkan daya ingatan.
 
8. Gandum 
Banyak manfaat atau khasiat yang bisa kita ambil dari gandum, selain beresiko lebih rendah dari penurunan kognitif yang bisa menyebabkan Alzheimer, gandum juga berkhasiat untuk meningkatkan daya ingatan otak kita. Makan gandum beserta olahannya seperti sereal, wheatbrand, dan pasta gandum memberikan vitamin B12 dan B6 yang bisa meningkatkan dan mempertahan daya ingatan otak kita.

9. Brokoli 
Brokoli merupakan sumber vitamin K, yang dikenal baik untuk meningkatkan fungsi kognitif serta kemampuan otak dalam berfikir.
 
10. Tomato 
Faktor usia adalah salah satu hal penyebab menurunnya daya ingat otak kita. Untuk meningkatkan daya ingat, tomato adalah buah yang cukup bermanfaat. Hal ini dikarenakan tomato kaya akan Lycopene dan antioksidan yang bisa membantu melindungi terhadap jenis kerosakan yang diakibatkan oleh radikal bebas yang diakibatkan karena faktor usia.
 11. Kekacang . 
Menurut the American Journal Of Epidemiology, kacang atau selai kacang mengandungi lemak yang baik untuk tubuh. Selain itu, kacang juga menjadi sumber Vitamin E yang tinggi yang boleh menjaga tubuh tidak hanya dari serangan jantung tetapi juga memperbaiki sistem kerja dan meningkatkan daya ingatan Otak.
 
12. Blakcurrant 
Vitamin C pada Blackcurrent sudah dikenal memiliki kekuatan untuk meningkatkan ketangkasan mental dalam berfikir. Mampu menjaga otak dari racun dari lingkungan ataupun makanan, sehingga boleh mencegah terjadinya penurunan daya ingatan kita.
 
13. Kuaci Biji Labu 
Meningkatkan daya ingatan sudah tentu kiranya kita selitkan juga dengan makanan yang mengandung zinc. Zinc baik untuk meningkatkan daya ingatan dan memelihara ketajaman otak dan pikiran. Zinc boleh ditemui dalam kuaci biji labu. So, jangan lupa.. kuaci biji labu tu ada zink tauuu! makan banyak2 hokeh! ha2..
 
14. Rosemary
Rosemary tidak hanya digunakan sebagai bumbu dalam salad dan topping. Rosemary juga berguna untuk meningkatkan kemampuan memori. Tanaman ini kaya akan antioksidan,yang mendorong perkembangan otak. Menariknya, bau dari bunga ini ternyata juga memiliki efek positif pada otak kita. Teman 1st time guna rosemary dalam masakan teman iaitu Skewer Daging,Ayam & Cili Benggala KLIK jangan tak KLIK!! tapi xleh boh banyak2 nanti pedor lidah.. hu3.. but.. bau n aroma dia, memang superb bebb.. 
aroma kasi perut lapo nak ngap daging!!
 
15. Coklat  
 Penelitian telah menunjukkan bahawa kalau makan coklat boleh meningkatkan produksi endorfin, zat yang menyebabkan mood yang lebih baik dan merangsang memori. Coklat juga mengandung jumlah moderat kafein, yang berhubungan dengan merangsang dan meningkatkan suasana hati kita. Namun berhati-hatilah, karena coklat memiliki kalori cukup dan jika tidak dikonsumsi dalam jumlah sedang dapat menyebabkan penambahan berat badan. Sepotong kecil cokelat yang kaya Koko merupakan solusi ideal dan sehat.

So.. Inilah dia makanan atau minuman yang baik untuk otak kita yeaaa... Namun tak lupa juga nak mengingatkan korang, Hindarlahi makan makanan segera(fast food) atau yang 
memiliki lemak tepu.. kerana ianya x elok untuk tubuh badan kita untuk jangkamasa panjang.. sekarang ni memang x nampak kesan, tapi bila umo dah meningkat lanjut, barulah sedikit demi sedikit kesannya keluar perlahan2.. masa tu udah x berguna lagi nak setting2 makan dah.. hu3.. opsss.. tepuk dada tanay selera lah..

26 Ulasan

  1. thanks for sharing..air xkn pernah lekang dr kite...TB dlu xske teh ijau tp now alhamdulillah same jee cm tehh biase cume warne nye agak cair cikit la n lebih tawar ;)

    BalasPadam
  2. pagi2 cam nie mmg sesuai baca enti yang boleh memberi manfaat kepada kita..:) air putih amalan fizi pagi2 kak..^^heheh

    BalasPadam
  3. Wah. Blog macam ni bagus sangat la. Ada cara menjaga kesihatan. Thanks for this info...

    BalasPadam
  4. no 15 palg paling paling terrrbaek!! :D

    BalasPadam
  5. brokoli masak dgn sos tiram... nyummyyyyehhhh he3

    BalasPadam
  6. alhamdulillah semua pun makanan kegemaran.. tp sayuran hijau tu yg lemah skit.. hehehe

    BalasPadam
  7. Omega3, susu, air..dah jadi kemestian..

    BalasPadam
    Balasan
    1. heee.. omega je teman x makan.. teringin gak.. heee

      Padam
  8. sgt tertarik dgn info air..anis dulu susahhhh sgt nk mnum air.hari2 kna marah dgn mak abah,ooo baru tau punca ssh nk bljar pn ada kna mngena dgn air.alhamdulillah now rajin mnum air dh..hihi

    thankssss for sharing goooood info ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. welcome dear.. ho2..teman dulu pun x suka minum air.. tp bila ditegur sorang rakan yg mengatakan kurang minum air kulit x cantik.. laju jea minum air bergelen2 .. hi3

      Padam
  9. Hello There. I found your weblog using msn.
    This is a very well written article. I'll make
    sure to bookmark it and come back to read more of your helpful information.
    Thanks for the post. I'll definitely comeback.

    Here is my web-site - www.biorezmeztez.pl

    BalasPadam
  10. semua makanan yang mmg saya suka ...

    BalasPadam
  11. Pengambilan minyak habbatus sauda juga boleh kuatkan daya ingatan kita..
    http://www.muslimchoices.com/?p=minsyam_habbatus_sauda


    BalasPadam

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama