SIAPA HAFIZH SYAHRIN?

SIAPA HAFIZH SYAHRIN?
Hafizh Syahrin Abdullah dilahirkan pada 5 Mei 1994, dan dibesarkan di Selangor. Beliau memulakan kerjaya pada usia 9 dalam sukan pocket bikes (motor ala superbike tapi kecik), dia akhirnya memperoleh nama samaran "King of Pocket Bikes apabila beliau telah ditemui oleh pengurus pasukan Barry Leong  secara kebetulan.Tidak lama selepas itu bakatnya mula terlihat selepas debut perlumbaan dalam pocket bikes tahun berikutnya. Beliau yang sering menndominasi kategori pocket bikes tidak lama selepas itu, bakatnya telah ditemui oleh Leong pada salah satu trek pocket bikes

Pada tahun 2007 pada usia 13 tahun, Hafizh Syahrin membuat kemunculan beliau dalam kejohanan Cub Prix dalam menguasai gaya penamat tahun pertama pada YAMAHA LC135 Piala kelas kedua keseluruhan.
Beliau terus melangkah ke tahun berikutnya sebagai pelumba termuda Petronas Sprinta Raceline pasukan itu selesai di podium mengambil 3 keseluruhan dalam YAMAHA GIVI Cup pada tahun 2008, proses itu juga membawa kejayaan melalui penyertaan dalam kategori Novice dengan keputusan yang menarik.

Hafizh Syahrin memulakan musim 2009 untuk kejayaan yang lebih besar memenangi perlumbaan pembukaan musim ini di Alor Setar dengan kemenangan dalam kategori Novis . Dengan 7 kemenangan dari 8 pusingan, dengan yang lain menjadi podium, dominasinya dalam kategori ini tak tertandingi bahawa ia memilih untuk mengorbankan dua pusingan. Anak muda ini beralih untuk bertanding dengan senior yang lebih terkenal dan berpengalaman di kategori Expert dengan keputusan podium.

Beliau menduduki tempat ketiga di Asia Road Racing Championship Underbone 115cc .
Bersemangat untuk terjun ke kategori expert pada tahun 2010 , segala dirancang berjalan lancar kerana Hafizh Syahrin berjaya memecah tembok halangan dan mendahului persaing lain. Walaupun besar rombakan dalam peraturan teknikal yang membawa kepada penamaan semula kategori expert untuk menjadi kategori CP130 , perubahan ini tidak banyak menganggu permainan Hafizh Syahrin ini.

Pada masa musim penutup tirai di Pulau Pinang Padang Kota LamaHafizh Syahrin yang berusia 16 tahun telah merubah carta pertandingan dimana beliau muncul sebagai racer termuda juara CP130 kejohanan itu , memadamkan rekod yang ditinggalkan oleh Norizman Ismail yang merupakan juara Expert pada tahun 2005 di umur 20.

2010 adalah juga penting bagi anak muda yang berusia 16 tahun ini melangkah sehingga ke liga yang lebih besar, Petronas Asia Road Racing Championship didalam kategori SuperSport bike. Berhadapan dengan perlawanan yang melibatkan pelumba yang lebih senior dan berpengalaman, dengan semangat ingin mengharumkan nama Malaysia berusaha cekal untuk menamatkan musim sulungnya dalam 12 yang dihormati daripada 39 pelumba. Beliau menduduki tempat keempat dalam siri yang sama pada tahun 2011. Beliau berpindah ke siri Moto2 Sepanyol di 2012, kemasan keenam.

10 Ulasan

  1. power lh dia... malaysia boleh !! tetiba... heheh

    BalasPadam
  2. Sebaya umur anak sulong kak ina ni...tapi abanglong tak pandai bawak motor sebab ayah ibunya ngeri..he he..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ho2.. ni mesti risau nanti dh beli motor kecik dia request motor beso lak x? hihihi

      Padam
  3. Muda dan berbakat besar dalam sukan pemotoran! Keep it up!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama