Nuff

19 November 2013

KISAH DISEBALIK VILLA NABILA YANG MISTIK


KISAH DISEBALIK VILLA NABILA

Entri berkaitan-->VILLA NABILA YANG MISTERI
Entri berkaitan-->MANGSA DISOROK MAHKLUK GHAIB

fuhh.. sana sini cerita pasal Villa Nabila ni kan.. Agak2 ada tak Produser filem nak buat filem tentang kisah Villa Nabila ni nanti? macam ada je.. macam ada je.. mesti ada punyalah! tengoklea nanti.. ekceli pada mulanya teman malas nak amik pot sangat sebab teman serammm dengo menda2 mistik camni.. apatah lagi nak buat entri pasal ni, tapi bila terbaca satu blog tentang Villa Nabila ni, teman jadi tertarik untuk mengikuti perkembangan kes ni.. yelah.. nak tahu jugak citer pasal budak yang hilang tu.. moga2 budak tersebut dijumpai dalam keadaan selamat lea hendaknya kan.. kita doakan sama2 yea.. 

hemm.. berbalik kepada cerita tentang apa yang teman terbaca dekat satu blog tu, teman amat tertarik nak share kat sini, yelah.. mungkin ada antara korang yang betul2 baru nak mengikuti pasal kisah Villa Nabila Yang Misteri ni, maka moh lea kita baca sama2 yea.. teman malas nak komen apa2 pasal kehilangan bebudak tu, yang kononnya desas desus mengatakan seramai 30 orang yang hilang, pastu 20 orang hilang, pastu ada jugak yang cakap 7 orang yang hilang.. adeh.. memang mulut ke mulut ni payah bebeno nak percaya.. xtau citer tapi pi buat citer.. maka tersebar lea citer2 yang x betul.. kita yang baca ni yang pening..

apa2 pun.. jom baca citer yang ditulis oleh Blogger ini didalam blog khas 
Villa Nabila di SINI 

ok..nak share tentang haunted banglo kat strait view (depen Danga Bay) sebenarnya bnyk version cite ni..so tak tahulea mane 1 yang betul @ yang palsu. Kalau korang nak tahu, Villa Nabila nie kira tempat paling top kot kat Johor Bahru nie mengenai cerita seramnya.aku pon jdi pelik kenapa tempat tu jadik famous sangat dengan cerita misteri.
Bagi penduduk yang berasal dari Johor Bahru, pastinya korang tahu kan misteri rumah banglo Villa Nabila nie.Menurut cerita apa yang aku tahu, kalau masuk genap kat dalam rumah banglo tu, jadi ganjil. Macam mana tu? Hurm. Masuk 8 orang, tapi sampai dalam ada 9 pulak. Sorang lagi tu siapa? Peristiwa nie terjadi kepada seorang bekas mat rempit yang bernama Tyes Hades(bukan nama sebenar tapi boleh search kat facebook kalau korang nak tahu). 

Kisah ni berlaku ketika masa zaman rempitnya dulu. Mat rempit biasa lah, hati cekal dan kering. Dieorang akan cuba membuat sesuatu yang orang lain tak berani nak buat. Kalau korang dah pergi ke Villa Nabila tapi tak jumpa apa-apa tu Alhamdulillah la kan. Kadang-kadang ada yang nak balik dari tempat tu, enjin kenderaan tak boleh nak start. TU MEMANG DAH BIASA TERJADI kat Villa Nabila.

Untuk pengetahuan korang, terdapat 3 buah banglo terbiar di Bukit Serene. Pertama Banglo kerabat sultan, Kedua Villa Nabila dan yg ketiga agak dalam sedikit iaitu sebuah Banglo seorang doktor yang khabarnya mempunyai cerita mistik jugak. Tapi yang paling cerita mistik yang paling top sekali banglo Villa Nabila la. Pasal rumah doktor tu pon ada jugak.Tpi blom smpat lgi nk terjah ksana.
Mengapa Villa Nabila begitu mistik? Apakah punca dari mulut ke mulut yang sering di katakan di kalangan rakyat Johor Bahru? Nabila ni adalah seorang budak kecil, dia di bunuh oleh mak tiri (ada yg kata amah) yang tamakkan harta peninggalan bekas suaminya juga ayah kepada Nabila.
Memang aku perasan di kawasan perumahan elit itu terdapat banyak rumah-rumah jenis lama. Memang ada beberapa buah rumah berhadapan Pantai Lido (Danga Bay) yang sudah lama ditinggalkan dan penuh dengan semak samun.

Jika difikirkan secara logik, sudah tentu rumah-rumah yang terbiar ini sudah lama ada pembelinya kerana mempunyai nilai hartanah yang cukup baik disebabkan lokasinya yang amat strategik. Tidak jauh dari Bandar Johor Bahru dan menghadap Pantai Lido (Danga Bay).

Secara peribadi, jika dikatakan Villa Nabila ini berhantu memang aku tak dapat nak nafikan. Ini kerana villa itu sudah lama ditinggalkan sejak sekian lamanya. Tempat-tempat yang kosong seperti ini biasanya menjadi tempat tinggal mahluk halus yang akan senantiasa mengganggu manusia.
Korg tau apa itu seni? Kalau korg minat dlm bidang fotografi, dah tentu korg akan tau.. Utk menghasilkan seni dlm sesebuah gmbr, kebanyakkan fotografer akan menjadikan bangunan2 lama & terbiar sebagai 1 monumen penting dlm sesebuah gmbr itu.. Kebanyakkan fotografer dah serik utk ke Villa Nabila biarpun pada waktu siang.. Ini kerana gmbr yg dorg snap termasuk sekali benda yg tak di undang.. 
Banyak cerita yang membabitkan kisah villa ni. Ada 6 versi semuanya. Tak dapat nak dipastikan mana satu yang betul tapi aku lebih suka ambik kisah yang paling last sekali. Apa-apa pun kita ikuti kisah-kisahnya satu per satu.

Versi #1 – Terdapat satu keluarga yang kaya yang hidup dengan bahagia kat villa ni. Ditakdirkan si ibu dan ayah meninggal dunia, lalu tinggallah anak diorang yang bernama Nabila bersama orang gajinya. Nabila bakal mewarisi segala harta ibu bapanya tapi dibunuh oleh orang gajinya lalu mayatnya disimen di satu kawasan rumah tersebut. Kisah ni paling lemah untuk kita percaya sebab tak dinyatakan atas sebab apa Nabila dibunuh dengan kejam oleh orang gajinya.

Versi #2 – Nabila mempunyai sebuah keluarga yang sangat kaya. Satu hari, banglonya dirompak dan semuanya dibunuh kejam. Banglo tersebut dibiarkan tanpa penghuni hingga tumbuh semak-samun.

Versi #3 – Keluarga Nabila telah dirompak. Nabila dirogol lalu dibunuh dengan kejam, kemudian mayatnya ditanam di dalam dinding rumah tersebut.

Versi #4 – Keluarga Nabila adalah keluarga yang bahagia pada asalnya. Tapi pada satu hari bapa Nabila mengamuk lalu menembak semua penghuni yang ada dalam rumah tersebut sebelum membunuh dirinya sendiri.

Pendek kata, keempat-empat versi cerita ni agak lemah tanpa ayat-ayat fakta yang dapat menyokong kesahihan kisah Villa Nabila. Kita baca pula versi yang seterusnya.

Versi #5 – Villa ni sebenarnya dinamakan Christine Palace sempena nama isteri seorang ahli perniagaan dari Barat. Dikatakan sebelum membina villa tersebut, si suami berjanji untuk bagikan tanah tersebut dengan 6 orang adik-beradiknya yang berada di negara asalnya. Tapi bila si suami dah dapat tanah tu, dia mungkir janji lalu mengundang kemarahan adik-beradiknya yang lain. Kemudian, adik-beradiknya yang berasa marah mengutuskan dua orang sebagai wakil untuk berurusan dengan si suami tersebut. 

Entah apa yang berlaku, dua orang wakil tersebut berang lalu mengugut si suami untuk membahagikan tanah tersebut kepada yang lain selepas membunuh anaknya. Si suami tetap berkeras, lalu dua orang samseng tersebut membunuh isterinya pula namun si suami tetap dengan sifat tamaknya. Akhir sekali, si suami juga dibunuh. Villa tersebut dibiarkan tanpa penghuni sehingga 70 tahun lebih kurang.

Berdasarkan versi ke-5 ni adalah juga logiknya sikit. Menurut orang yang pernah ke jalan Strait View di mana lokasi villa ni berada, terdapat pintu gerbang yang tertulis Christine Palace yang terletak di kaki bukit tersebut. Menurut cerita seorang lelki ni, maknya pernah bagitau yang villa tu dah ada kat situ sejak tahun 60-an lagi. Villa tu sangatlah cantik pada masa tu. 

Kemudian sekitar tahun 80-an villa tersebut jadi tempat yang happening yang sering dikunjungi ramai orang berada termasuklah mat-mat salleh. Kemudian sekitar tahun 90-an villa tersebut mula kosong. Start dari situlah mulanya kisah-kisah misteri yang diceritakan orang dari mulut ke mulut. Biasalah, bila dah cerita tu mesti ada orang yang akan tambah gula sikit, garam sikit nak bagi cerita lagi best. Itu yang jadi macam-macam versi sekarang ni.

Versi #6 - Versi terakhir ni
Macam biasalah rumah yang ditinggal lama mesti ada ‘penghuni’ baru yang menetap. Tak mustahillah ramai yang diganggu bila ke villa ni. Masa aku dengan Adan ke villa ni dulu pun agak meremang jugalah segala bulu yang ada. Ada orang yang pernah masuk ke villa tu beramai-ramai tapi bila kira balik jumlahnya sama ada berkurangan atau terlebih seorang. Kalau kurang sorang aku tak berapa percaya, maknanya sorang kena sorok. Tapi kalau terlebih sorang itu dah biasa berlaku, terutamanya kat kawasan hutan.

Walaupun gambar yang aku simpan ni dah berusia 3 tahun, tapi aku baru terperasan satu lagi gambar yang nampak macam ada ‘sesuatu’ kat dalam gambar tu. Cuba korang tengok gambar dalam bulatan kat bawah ni. Bandingkan dengan gambar kat atas yang pada asalnya tak ada pun kat tingkap tu.
Silap kamera? Mungkin juga tapi macam agak mustahil.

Kawasan yang berhantu semestinya ada gangguan. Ada yang masuk ke kawasan villa tu tapi secara tiba-tiba enjin kereta mati dan ada sesuatu ketuk-ketuk kat bahagian atas kereta. Ada juga yang tetiba dengar lagu lama dari radio. Macam-macam juga pengalaman diorang dapat dek nak menguji tahap keberanian masing-masing.

fuh.. seram sejuk teman baca kisah2 diatas ni.. namun pada pendapat teman.. kita seharusnya percaya menda2 ghaib ni memang wujud.. kalau teman jadi diorang lah kan.. teman akan elakkan diri dari pergi ke tempat2 macam tu.. ni teman nengok orang kat situ pun taknak lepaskan peluang untuk menghampiri kawasan Villa Nabila yang menjadi perhatian ramai berikutan misteri yang baru berlaku di kawasan tu.

Terdapat Kajian paranormal dari pengkaji Paranormal iaitu Afeyza Arshad yang mengatakan kumpulan para normalnya pernah menjejaki misteri di villa itu dua tahun lalu dan mendapati kawasan itu memang ‘keras’.

“Biasalah, kawasan rumah tinggal.

"Apabila dibiarkan lama, sudah pasti ada makhluk lain yang mendiaminya.

“Saya nasihatkan mereka yang tidak ada pendinding diri jangan cuba menghampiri kawasan itu. Kami aktivis paranormal bukan datang kerana saja-saja, tetapi perlu mempersiapkan diri secara keseluruhannya,” katanya.

Ditanya apakah yang membuatkan kumpulan remaja berminat menjejaki kawasan villa itu, Afeyza berkata, rasa ingin tahu dan pengaruh media sosial dan elektronik menjadi faktornya.

"Budak muda, bila tengok cerita, mereka pun mahu tahu juga, tetapi hakikatnya mereka tidak ada asas.

“Sukar untuk dijelaskan perkara ini kerana gangguan yang datang itu secara batin, bukan zahir,” katanya.

Huh.. teman ni penakot.. sedangkan umah arwah atok teman kat kg yang ditinggal beberapa tahun tak berpenghuni tu pun teman x berani nak jejak masuk ke dalam.. inikan pula umah yang ditinggalkan berpuluh tahun yang lalu.. 

Related Posts

10 ulasan:

  1. Rumah-rumah yang ditinggalkan memang kebiasaannya akan dihuni oleh makhluk halus.

    Berkemungkinan besar, lebih banyak lagi rumah-rumah kosong di Malaysia ini bakal dihuni oleh makhluk halus lantaran kenaikan harga rumah yang membuatkan rakyat Malaysia tidak mampu untuk menghuni rumah sendiri.

    Nampaknya, sistem di Malaysia lebih menggalakkan makhluk halus menghuni rumah berbanding manusia itu sendiri yang sepatutnya menghuni rumah.

    BalasPadam
  2. Macam-macam hal.

    Rumah kosong berpenghuni si penghuni halus manakala si muda remaja sebok nak mencabar adrenalin diri.

    Akibat?

    Ibu bapa muda remaja kerisauan akibat si muda remaja hilang...haihhh-

    BalasPadam
  3. kawasan lame ditinggalkan semstinye ada penunggu..usah diganggu kalau nk selamat n tenteram

    BalasPadam
  4. macam macam versi cerita tentang villa nabila ni kan??? hurmmm...

    BalasPadam
  5. kawe pun takot bila baca .. huhuhu

    BalasPadam
  6. seram kalau baca time malam2 ni.. adeh.. terus terkenal balik villa ni..

    BalasPadam
  7. Mmg bnyk cerita disebalik cerita.. mmg menyeramkan. Hanya Allay jua yg mengetahui...

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

nuffy2

GA New