Nuff

26 Ogos 2014

Kentut Busuk-Penyebab & Cara Menguranginya


Ha2.. Awat tetiba Tengkubutang ni asyik up entri pasal kentut aje ni ye? hu2.. Ekceli teman memang sedang menghadapi masalah susah nak buang angin (bahasa kasarnya kentut), tu yang google cari artikel2 kenapa & apa yang menyebabkan susah nak buang angin? serta apakah solution untuk mereka yang menghadapi masalah yang sama macam teman ni.. bagi korang maybe agak annoying untuk share pasal kentut secara public ni kan, tapi yang sebenarnya kita perlu tahu bahawa kentut pun adalah salah satu petunjuk yang membantu kita untuk mengetahui sakit-sakit kita (ramai doktor pun kan suka mengkaji). 

Masa teman kena tahan di wad dekat Hospital hari tu (baca SINI ) , teman tak tahu kenapa tak boleh nak buang angin, sembelit pun yea.. rasa macam perut kembung sangat.. perut pun menyucuk2, masa kat wad, sehinggalah hari teman keluar wad, doktor masih tak dapat detect punca teman sakit perut, 

Tapi bila teman dah berada di rumah, dan cuba consume ubat gastrik yang abah berikan, teman dapat rasakan yang teman ni rupanya ada gastrik yang melampau.. (teringat ada jugak sorang doktor yang kata teman mungkin hadapi gastric  pain/ gastrik yang tak terkawal..) tetapi masa tu, pendapat doktor tu tak disetujui oleh doktor2 lain.. So, doktor2 tak fokus sangat tentang ubat-ubat untuk gastrik untuk teman.. 

Cuma apa yang teman boleh katakan, kentut dan sembelit pun ada kaitan juga sebagai petunjuk seseorang itu mengalami gastrik/kembung perut.. perut kembung sebab angin tak keluar.. tak kiralah angin dari bawah ke, atau angin dari mulut (sendawa).. Bila dah kentut, baru perut akan berasa sedikit lega... dan kalau dah boleh buang air besar, lagilah lega.. hu3.. (kurang sopan betui entri ni kan!) Apa-apa pun, jom kita baca perihal kentut ni yea.. tak payah nak cover sangat ehh... macamlah korang tak kentutt.. tengok muka sikitttttt.. huhuhuhuhu...

Kentut merupakan reaksi kimia alami dari tubuh. Memang tidak ada kentut yang tidak berbau. Namun, apa akan jadi jika kita terlalu sering mengeluarkan kentut (Baca: Penyebab Kentut) dan disertai aroma yang sangat menusuk hidung. Apalagi jika dilepaskan disekitar kerumunan orang ramai. 

Bukan hanya mengganggu tahap penghiduan orang lain, tetapi juga sangat mendatangkan malu bagi yang melepaskan angin itu. Jadi, sebelum melepaskan angin kentut, korang perhatilah terlebih dahulu keadaan di sekeliling korang yea..
Dah kentut senyum2 pulok... nak je ku lempangg..
Kentut memang berbau. Namun, perlu kita ketahui juga, bahawa ada juga beberapa faktor mengapa kentut yang kita keluarkan berbau sangat menusuk hidung. Biasanya, asupan makanan yang kita makan sehari-hari sering jadi penyebab mengapa kentut sangat berbau. 

Namun, jangan khuatir, kerana menurut berberapa penelitian, kentut yang bau juga boleh diatasi, sehingga aromanya tidak akan begitu menusuk hidung.

Lalu, apakah yang menyebabkan Kentut Berbau Busuk dan Bagaimana Mengurangi Bau Busuk Pada Kentut? Jom tengok ulasan berikut ini, semoga bermanfaat.

** Penyebab Kentut Berbau Busuk

Kekenyangan dan Ingin Buang Air Besar
Ketika seseorang makan dan kekenyangan, maka tubuh (perut) akan dengan cepat meneutralisi kelebihan asupan makan dalam tubuh. Salah satu cara yang dilakukan yakni dengan cara mengeluarkannya dalam bentuk kotoran (maaf: tahi). akibatnya, orang yang kekenyangan lebih sering ingin dan buang air besar. Dan juga disertai dengan keluarnya gas (kentut) dengan aroma yang sangat tidak sedap.

Brokoli
Brokoli biasanya sulit dicerna oleh tubuh. Akibatnya makanan akan lama di usus dan akan menciptakan kelebihan gas. Kandungan seratnya yang tinggi biasanya menciptakan kentut dengan bau yang busuk.

Daging
Memakan daging seperti daging sapi biasanya menciptakan kentut dengan aroma yang tidak sedap. Perjalanan daging dalam perut biasanya lambat sehingga proses pencernaannya pun menjadi lambat yang mengakibatkan terjadinya penumpukan gas.

Telur
Telur yang kaya protein juga menjadi salah satu pemicu terjadinya kentut yang lebih sering dengan aroma yang menusuk hidung.

Kekacang
Kacang-kacangan juga menjadi penyebab terjadinya kentut lebih kerap. Namun, jika  daging dan telur menyumbang bau pada kentut, maka kacang-kacangan lebih bertindak pada volume kentut yang dikeluarkan.

Makanan Pedas
Selain beberapa faktor di atas, makan makanan pedas seperti rempah-rempah dan cabai juga berperanan pada terciptanya kentut dengan bau yang busuk. Juga terjadi pada pesakit yang terkena kanser dan juga jika mengalami infeksi pada lambung atau saluran pencernaan.

** Cara Mengurangi Bau Kentut

Minum Teh Herbal
Banyak manfaat yang boleh kita ambil dari amalan minum teh. Kebiasaan minum teh dipercaya dapat mengatasi atau mengurangi risiko terkena berberapa penyakit. Selain itu, minum teh herbal setelah makan juga dapat mencegah terbentuknya gas di usus, gas yang dapat menyebabkan seseorang sering mengeluarkan kentut.

Teh Chamomile atau peppermint dapat membantu tubuh mencerna makanan dengan benar, sehingga mencegah kentut berbau busuk.

Batasi Makanan yang Memicu Gas di Perut
Makanan dengan serat tinggi seperti kacang-kacangan dan umbi-umbian dapat memicu timbul dan menumpuknya gas dalam perut. Ketika gas dalam tubuh sudah mencapai ambang batasnya, maka gas tersebut akan mencari jalan keluar, dan biasanya keluar dalam bentuk angin. Gas yang keluar akibat makan-makanan dengan serat tinggi seperti ini biasanya beraroma sangat tajam.

Batasi juga memakan sayuran seperti Brokoli, Kubis, Taugeh, dan Kubis Bunga bila sedang mengalami perut kembung. Kerana boleh jadi penyebab menumpuknya gas dalam perut.

Minuman beralkohol dan bersoda juga dapat jadi pemicu seseorang lebih sering kentut dan berbau.

Perhatikan Kandungan dalam Susu
Minum susu memang sangat digalakkan. Kerana banyak manfaat yang didapat tubuh jika minum susu. Namun, perlu diperhatikan gas dalam perut meningkat dan tubuh sering mengeluarkan kentut setelah minum susu? Karena mengonsumsi produk susu seperti susu, yogurt, keju, tahu susu bisa menyebabkan sistem pencernaan menjadi tidak toleran terhadap laktosa, yang bisa menyebabkan sering kentut dengan bau yang busuk.

Olahraga secara Teratur dan Rutin
Selain menyehatkan tubuh dan menjadikan tubuh terlihat indah, olahraga yang dilakukan secara teratur dan rutin juga dapat meringankan kentut yang berlebihan dan berbau busuk.

Namun, perlu diperhatikan olahraga yang dilakukan tidak boleh terlalu berlebihan dan menguras tenaga. Jangan sampai menyebabkan udara dengan mudah masuk ke dalam tubuh yang menimbulkan penumpukkan gas dalam tubuh.

Pilih olahraga yang ringan seperti jalan-jalan (jogging), yoga dan lain sebagainya yang tidak terlalu menguras tenaga, yang dapat membantu kerja sistem pencernaan yang sihat sehingga tidak menghasilkan gas yang berlebihan.

Ubah Tabiat Makan
Ubah tabiat buruk korang jika sedang makan. Makan terburu-buru, sambil berdiri, ataupun berjalan boleh jadi penyebab perut kembung dan penumpukkan gas dalam perut. Begitupun jika minum air ketika sedang makan (kecuali dalam keadaan darurat) cuba usahakan untuk menghabiskan makan terlebih dahulu baru minum air.

Cara Pemakanan yang baik benar2 akan membantu tubuh mencerna makanan dengan elok dan mengurangi udara masuk ke dalam tubuh ketika makan. Kunyah makan secara perlahan, mulut tertutup, tidak dengan gigitan besar, dan hindari berbicara jika sedang makan.

Jangan gunakan straw ketika minum (Minum pakai straw juga dapat menyebabkan kerutan pada wajah yang menyebabkan wajah terlihat cepat tua)

Dan hindari Chewing Gum/Gula2 Getah untuk menghindari lebih banyak udara masuk ke dalam perut. 

Related Posts

8 ulasan:

  1. bagus info nie.. thanx kak.. mohon share ye.. :)

    BalasPadam
  2. nak jujur ni.. nak jujur ni...
    betapa sukanya diriku terhadap kentut... huahuahua

    BalasPadam
  3. tengku butang la consume shaklee utk atasi masalah gastrik ngan berangin tu ...

    try mkn ostematrik utk gastrik dan atasi sembelit dan amik ginger plus utk angin/sebu
    boleh tambah esp utk gastrik .. bg sentiasa kenyang so nk kena gastri kurangs sikit ....

    nk tau lebih lanjut dan harga besh ..meh pm akak ... 0129220376

    tp kentut is the best kot

    BalasPadam
  4. salam dear. oo kentut dengan sembelit ada kaitan jugak rupanya..
    baru tahu apa penyebab kentut berbau..

    nice info dear hihi thanks share :))

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

nuffy2

adseng

Innity Mobile

GA New