Nuff

30 Januari 2014

SEJARAH ZODIAK CINA

Orang Cina menandai setiap tahun dengan haiwan yang sesuai. 
Ada 12 binatang dalam zodiak Cina.  

Haa.. sempena Tahun Baru Cina ni, teman nak buat entri pasal tahun baru cina gak lah.. hee.. tadi saja belek2 sejarah tentang sambuatn Tahun Baru Cina ni dan apa kaitan dengan zodiak2 yang ada setiap tahun tu kan.. mesti korang pun tak tau kan.. so, teman pun jadikan satu entri ni untuk perkongsian bersama kita semua..Tapi just untuk pengetahuan sahajlah yea.. jangan ada yang sibuk nak menelek2 or percaya lak yea.. ini just digunakan oleh bangsa cina sahaja.. bagi umat islam haram kita ikuti cara ni yea.. kalau sekadar untuk tambah ilmu n pengetahuan semasa tu boleh aje..  teman pun baru tau ni.. hu3.. takpe.. meh kita baca sama-sama yea.. =) .. Ingat tau.. baca jea... 

Urutan haiwan berdasarkan daripada kisah lagenda berikut;-

Sejarah Zodiak Cina
Ada beberapa versi dari kisah asal-usul Zodiak / Shio China. Salah satunya adalah bahawa Buddha sering lupa usianya sehingga untuk membuatnya lebih mudah untuk menghitung usia, ia memutuskan untuk memilih 12 haiwan untuk mewakili setiap tahun. Dia mengundang semua binatang di dunia untuk berkumpul di suatu tempat, dalam sejarah ada yang mengatakan pesta, pada waktu itu. Ke-12 Haiwan pertama tiba itu harus tahun dan tahun itu bernama urutan haiwan yang datang.

Malam sebelum pertemuan, kucing dan tikus setuju untuk mengejutkan bangun tidur satu sama lain untuk memulai perjalanan bersama-sama. Namun, tikus tidak menepati janjinya dan tidak mengejutkan kucing. dan membiarkan kucing itu tidur. Pada saat kucing tiba, pertemuan itu sudah selesai. Haiwan-haiwan lain berhasil datang ke tempat pesta kecuali lembu. Lembu tahu bahwa dia adalah lambat, jauh lebih lambat sehingga ia mulai perjalanan malam sebelumnya.

Lembu berjalan sepanjang malam tapi ia tidak menyadari bahawa tikus telah naik di atas kepalanya seluruh perjalanan. Tepat sebelum sapi tiba, tikus melompat di atasnya dan mendapat tempat pertama dalam zodiak. Beberapa versi cerita mengatakan tikus memanjat pada sapi sebelum menyeberangi sungai dan kemudian melompat ke garis finish. Sisa haiwan tiba di urutan sebagai berikut: harimau, kelinci (arnab), naga, ular, kuda, kambing, monyet, ayam, anjing dan babi.

Cara Menghitung Zodiak / Shio China :
Pada awalnya, Zodiak / Shio Cina digunakan sebagai cara mudah untuk menghitung tahun dan usia seseorang. Selama Dinasti Zhou Timur, 12 binatang itu berkait dengan tahun kelahiran seseorang. Ketika bayi Cina lahir, tanda haiwannya dikatakan untuk mengungkapkan karakternya. Tanda Zodiak / Shio Cina seseorang juga digunakan untuk mengetahui keberuntungan seseorang. Kompatibilitas Pernikahan mitra 'juga ditentukan oleh tanda-tanda haiwan mereka.

Zodiac (shio) lengkap menurut perhitungan kalender tionghoa berulang setiap 60 tahun. Ada 12 shio dengan lambang haiwan, dan 5 unsur alam. Dengan demikian secara kombinasi antara shio dan unsur ada 12×5=60 macam. Banyak orang yang tahu lambang haiwan shio tahun kelahirannya, tetapi sedikit yang tahu apakah unsur dalam shio tersebut. Di bawah ini adalah cara mudah untuk menghitung apa lambang shio dan unsur tahun kelahiran 


kita dari tahun Masehi. Perlu diingat, bahawa tahun tionghoa dimulai sejak Tahun Baru Imlek yang tidak tepat jatuhnya dengan permulaan tahun Masehi. Tahun baru Imlek umumnya jatuhnya pada bulan separuh akhir Januari atau separuh awal Februari. Jika hari lahir Anda terletak pada sebelum Tahun Baru Imlek, maka gunakan angka tahun Masehi sebelumnya.


Misalnya kita ingin mencari Chinese Zodiac untuk tahun 2013.


HAIWAN ZODIAC

Kurangi angka tahun dengan 4. (2013-4=2009)
Dapatkan sisa pembagian angka diatas dengan 12.
2009 : 12 = 167 sisa 5. Angka Sisa = 5.
Angka sisa itu adalah angka haiwan zodiac:
Tikus
Kerbau
Macan
Kelinci
Naga
Ular
Kuda
Kambing
Monyet
Ayam
Anjing
Babi


Jadi tahun 2013 adalah tahun 5: ULAR

UNSUR ZODIAC
Kurangi angka tahun dengan 4.
2013-4= 2009
Dapatkan sisa pembagian angka diatas dengan 10.
2009 : 10 = 200 sisa 9
Angka sisa = 9.
Dapatkan Hasil pembagian sisa diatas dengan 2 (buang sisanya).
9 : 2 = 4


Angka diatas adalah nombor Unsur Zodiac.
Kayu
Api
Tanah
Logam

AirJadi Unsur Tahun 2013 adalah Air. Artinya, tahun 2013 adalah Tahun ULAR AIRKarena siklus 60 Tahun, tahun terakhir ULAR AIR sebelum tahun 2013 adalah tahun 1953.

Actually teman agak pening dengan kiraan kat atas ni.. dah cuba kira balik untuk tahun 2014, saja nak tengok tapi macam tak betul je pengiraan kat atas ni.. hu3.. teman lemah bab kira2.. ni.. korang pandai2 sendiri lah yea.. teman share aje.. kui3.. kira nak tengok tahun jea tau.. bukan kira nak tau korang zodiac apa ke  yea!!

sumber/info : http://ms.wikipedia.org/wiki/Tahun_Baru_Cina

Related Posts

1 ulasan:

  1. Mmg bab ni org cina guna sbg pnduan.. Tpi umat Islam haram sma sekali nk cuba atau pcya bab zodiak ni.. Blh rosak aqidah...

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

nuffy2

GA New