Nuff

23 Mei 2018

RESEPI PULUT PANGGANG SEDAP DAN MUDAH!



RESEPI PULUT PANGGANG SEDAP DAN MUDAH!


Ada resepi mudah untuk buat Pulut Udang rupanya.. hemm.. macam nak buat.. Tapi risau pulak ter stop di tengah jalan kalau my hero (sikecik tu) tak bagi ke dapur.. huhu.. adoi.. tengah fikir nak buat ke tak ni.. atau berkolaborasi dengan hubby pun ok gak ni.. hahaha.. macam buat sushi sama-sama.. 

Takpe.. TB tepek dulu resepi nya disini.. nanti TB Pemanggang ajaib.. wah.. sib baik ada pemanggang ajaib tu.. Boleh masak macam-macam.. 

Jom tengok resepinya..

RESEPI PULUT PANGGANG SEDAP DAN MUDAH!

Bahan-Bahan :
3kilo Pulut,rendam stgh jam
2 biji kelapa parut
Sedikit cili kisar
5 ulasBawang putih 
5 sudu makan jintan manis direndam
Sebatang serai
Udang kering/udang geragau direndam
2sudu makan kari
1 sudu teh kunyit
Garam dan gula sesedap rasa




Cara-Cara:

Pulut :
Kukus pulut dengan perahan santan sama paras sahaja untuk dapatkan struktur pulut yg cantik, tambahkan sedikit garam.

Inti :
Potong pendek serai, kisar semua bahan2 sehingga halus. Udang kering dikisar sedikit kasar. Terus masukn kedalam kuali. X perlu tumis. Masukkn kelapa parut selepas baham kisar hampir mendidih. Pastikan kelapa bergaul sebati dgn bahan kisar. Kalu kering, bole tbah sedikit air. Biarkn sehingga hampir kering, baru masukkn garam dan gula sesedap rasa kite. Sebaiknya, garam jgn byk, sbb udang tetap masin walaupun dah rendam dulu. Saye suka inti yg PEDAS DAN MANIS.


Kredit Resepi : mohd zakaria via mahn



Related Posts

2 ulasan:

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

nuffy2

GA New