Nuff

18 Mac 2015

BELAJARLAH BERSYUKUR...


Kadang-kadang kita tak sedar apa yang kita dah miliki sekarang dah terlalu bernasib baik berbanding mereka-mereka diluar sana yang kurang mampu dan hidup susah.. Kita seperti tidak pernah puas akan apa yang kita miliki.. selagi boleh.. mahukan semua menjadi milik kita.. dan kadang ada juga yang tak bersyukur dengan anugerah yang Allah beri pada diri sendiri.. jom kita baca kisah ini.

Ada seorang petani selepas bercangkul sekian lama dia pun duduk berehat di bawah sebuah pokok. Sambil dia duduk merenung dan berlindung dari kepanasan dia pun berkata "alangkah baik nya jika aku jadi matahari biar aku panas kan semua yg ada di bumi. Dia pun tiba tiba jadi matahari.

Sedang dia seronok memanaskan yg di bumi, tiba tiba datang sekumpul awan mendung dan melindungi panas yg dia keluarkan, lalu dia berkata , "ah lagi elok aku jadi awan, , tiap kali matahari memanaskan aku boleh menutup nya' lalu dia pun jadi awan, maka gembira lah dia menutup setiap panas cahaya matahari. 

Sedang dia menutup cahaya matahari lalu dia pun tiba tiba terpecah akibat terlanggar puncak bukit, maka dia pun berkata "alangkah elok nya jika aku jadi bukit" lalu tiap awan yang melindungi cahaya matahari pecah kerana melanggar puncak bukit, maka bergembira lah dia jadi bukit.

Sedang dia seronok jadi bukit, tiba tiba di kaki bukit dia terdengar bunyi ketukan dan hentaman, maka dia lihat seorang petani sedang mmemecah kaki bukit dan mengorek ngorek bukit lalu dia pun berkata "ah kalau gitu baik lah aku jadi petani kembali , boleh aku pecahkan kaki bukit"

Akhir nya dia hanya menjadi diri nya sendiri juga. 

Moral of the story, terkadang apa yg ada pada kita ada lah yg terbaik, cuma kita tidak menyedari nya.



Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )
Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 


Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. Cepatt.. 
KLIK

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page




Related Posts

5 ulasan:

  1. ya..hidup kena sentiasa syukur & sabar..

    BalasPadam
  2. bersyukurlah dengan apa yg kita ada dan usaha jika mahu yg lbh baik ...

    BalasPadam
  3. walaupon ala ala dongeng gittew tapi ada moral ^^
    thank sharing!

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

nuffy2

GA New