Nuff

10 Oktober 2013

MEMILIH CALON SUAMI

Buat yang sedang mencari calon suami.. Baca ni..  heeee...
Jangan mencari calon suami yang tampan wajahnya.Jangan mencari calon suami yang banyak hartanya.Jangan pula mencari calon suami yang selalu diperebutkan para wanita.

Akan tetapi carilah seorang calon suami yang benar-benar halus tutur katanya.

Yang begitu mulia budi pekerti dan tampan akhlaknya.

Yang bisa memuliakan kaum wanita.

Yang benar-benar telah siap menjadi pemimpinmu.

Yang dapat membimbingmu untuk semakin dekat kepadaNya.

Yang dapat menuntunmu ke jalan yang diredhaiNya.

Yang bisa mengingatkanmu ketika engkau telah lalai dalam
 melaksanakan dan menjalankan kewajibanNya.

Yang bisa menyedarkanmu ketika engkau telah berbuat khilaf.

Yang bisa meluruskan kesalahanmu dengan penuh kelembutan.

Yang bisa menegurmu ketika engkau telah berpaling pada tanggung jawab dan 
kewajibanmu sebagai seorang isteri yang wajib taat pada suami dan RabbNya.

Yang bisa memaafkanmu dengan penuh keikhlasan jika engkau telah telah menjadi 
seorang isteri yang kufur.

Ketika engkau salah bukannya dia marah.
Ketika engkau khilaf bukannya dia mengkeji.
Ketika engkau kufur bukannya dia meninggalkanmu.

Tapi sebaliknya,
Dia pantang menyerah untuk selalu membimbingmu,
Menuntunmu,
Mengajarimu,
Untuk kembali ke jalan yang benar.

Related Posts

54 ulasan:

  1. insyallah bakal suami kita macam nie :)

    BalasPadam
  2. Cantik dan indah utk dijadikan renungan setiap wanita yg mahu mencari calon..

    BalasPadam
  3. alhamdulillah ciri-ciri ni ada pada tunang ika hewhew :)
    thanks for sharing kak~~

    BalasPadam
  4. Setuju sangat dengan artikel ni. soooo sweet :)

    BalasPadam
  5. shark mencari calon isteri..
    boleh diguna pakai jugak ni kan.
    heheh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha2.. bole jea shark.. universal gak tip2 ni.. hihihi

      Padam
  6. redha... itu plng penting ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup.. redha.. tapi jangan x pilih lansung.. iman yang paling penting..heee

      Padam
  7. perkongsian yang baik...

    macam mana pun, perempuan juga kena ambil peranan sama-sama toleransi dalam perhubungan. sebaik dan sesabar mana pun manusia jika tiada tolak ansur pun akan jadi sebaliknya

    :)

    jadi sama-sama berusaha dalam menjalinkan hubungan yang diredai Allah SWT...

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanx atas perkongsian pendapat.. betul tu.. kedua2 pihak perlu bertolak ansur untuk menjamin keharmonian r.tangga kelak..

      Padam
  8. Bagus entry nie.. apapun semoga TB dpt miliki ciri2 suami tersebut ya..Amin :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.. walaupun x semua ciri2 ada.. tapi yang penting2tu ada.. syukur.. Alhamulillah..

      Padam
  9. Renungan buat yg masih mencari calon suami.

    BalasPadam
  10. :)
    nnt singgahla blog noly ye
    www.nolyanna.blogspot.com

    BalasPadam
  11. yes..awal2 mencari cinta dlu semua nak yg rupa,harta,digilai ramai wanita...jahil nye lahhh dulu..dugaan demi dugaan,alhamdulillah jumpa yang baik hatinya..hihi inshallah dia jodoh yg baik...

    hi tengku butanggggggg..rendu lama xdatang ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. ho2.. anis.. teman lak x carisemua tu.. memang dah set nak cari seperti diatas.. tapi terjumpalak yang opposite.. makanya lambat lea pulak teman temui yang sejati.. last2 baru jumpa mr right.. heee...

      teman pun renduu gakk.. anis bz yea.. nak tawen lea katakan..

      Padam
  12. Dan lelaki pun memikirkan perkara yg sama.. mencari isteri yg solehah :D

    BalasPadam
  13. pendek kata, pilihlah yang beragama kan...

    BalasPadam
  14. Balasan
    1. ha2.. sib baik lalu sambil komen.. jap lagi teman kunjungbalas lik yea.. hu2

      Padam
  15. semua diatas teman udah kunjungbalas lik yea

    BalasPadam
  16. bahaya juga kes nak memilih calon suami ni yea.

    BalasPadam
  17. Assalamualaikum kak tengku. nice sharing kak. alhamdullilah. kita bertemu jodoh suami yang baik :)

    BalasPadam
  18. tips yg baik
    alhamdulillah..yumida juga bertemu jodoh yg baik
    moga rumah tgga kami diberkati olehNya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aminn..hu2.. baru hari ni tau Yumida dah tawen.. ingatkan single lagi.. hu2

      Padam
  19. layan lagu p ramlee...
    kalo mencari suami ala adik...
    kene betul betol
    kalau tersalah pilih ala adik..
    dapat kaki botol...

    http://abgdude.com/blog/2013/10/09/makanminum-nasi-kukus-ayam-goreng-berempah

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahahaha.. x pernah dengo lagu nih.. tapi kelakar lirik dia kan.. heee

      Padam
  20. assalamualaikum wbt...
    cool...
    sister... i dah order dh c.a.l.o.n yg camni, tapi tak sampai lagi... hehe...
    btw, selain kita menyasarkan manusia perfect sebagai peneman hidup, kita pun kena persiapkan diri untuk jadi yang terbaik buat si dia....kan? sebab...Allah dah janji dalam Surah an-nur ayat 26:
    “wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)”...(baca hingga abes ayat yer)...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu.. kalau kita mengimpikan sebaik mungkin, kita juga haruslah memastikan diri ini terbaik.. berpatutanlah jodoh kita kalau kita tidak sebaik mana.. kan.. heeee

      Padam
  21. klu terlalu memilih , takut " terpilih lak " ... tu pesan org tua2 ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha2.. macam ayat yang teman pernah dapat masa anak dara dulu..

      Padam
  22. Kalau sblum kawen..nk tahu smua tu mmg susah =) sbb ada orang yg xkapel..tp carilah yg baik akhlak dan imannya =) pasti smuanya ok..he3 nice sharing..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yea betul tu SKA, sebelum kawen memang x boleh agak sebenarnya sikap n sifat pasangan kita.. kadang lepas kawen baru pecah tembelang.. ekekekeke.. kadang ada jugak sebelum kawen baik yg amat, bila dh kawen lain pulak sifatnya.. ha2.. yg tu camne pulok? kui3

      Padam
  23. klu semua sifat2 itu ada pd seseorg lelaki..mmg dia lelaki impian para wanita la kn..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha2.. sudah semestinya Ayie.. tapi mana mungkin ada lelaki seperfect itu kat dunia ni kan.. sama juga wanita.. Allah dah seimbangkan sebaik2 kejadian.. pasti ada kurang,pasti ada lebih tang bahagian lain.. kann.. heee..

      Padam
  24. Alhamdulillah.......... kalaulah semua perempuan ditakdirkan mendapat suami yg mempunyai sifat2 di atas tu. Pasti bahagia wanita yang bergelar isteri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeap.. betul tu.. hu2.. but nobodys perfect kan.. kalau ada sedikit sebanyak dalam senarai diatas tu pun kira syukur Alhamdulillah.. kan

      Padam
  25. Allah akan kurniakan calon yang setaraf baiknya dengan kite..so just accept it..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup, itu memang benar, Allah lebih mengetahui apa yang sebaiknya untuk kita dan siap jodoh kita..

      Padam
  26. Yup tips ini boleh digunapakai, tapi macam mana nak cari ? Huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha2.. yang tu x reti teman nak ngajo nyee.. heee.. ini bergantung pada jodoh.. tapi tips ini bole digunapakai semasa membuat pilihan.. pilih yang mana terbaik yang ada ciri2 seperti yang tersenarai diatas.. but, macam teman kata tadi.. nobodys perfect.. even kita sendiri pun x seperfect diatas kan.. hu2.. insaf jap..

      Padam
  27. Fakta indah buat renungan. Syabas Tengku Butang.

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

GA New

Innity Mobile

nuffy2

BV2019 - 2