Nity

Nuff

08 Oktober 2013

4 Posisi Terbaik Di Depan Komputer

Korang selalu menaip depan komputer macam ni ke???
Assalammualaikum semua.. apakabo? hari ni bole tahan jugak banyak entri yang teman taip n simpan dalam draft, sampai sakit2 leher n pedih mata lah dok depan komputer tadi.. hu3.. bila dok picit2 leher tadi, teringat pulak dekat artikel pasal Posture depan komputer yang teman pernah baca dulu, tiba2 lak rasa nak buat entri dan share dengan kawan semua.. yelah, kita ni hari2 ngadap blog, hari2 sentuh keyboard untuk menaip entri terbaru kan.. hari2 pandang screen laptop/PC kan.. 

Posisi yang salah!

So, rasanya ramai jugak yang kadang2 amik x acuh tentang posisi ketika di depan komputer ni.. termasuk lea teman sendiri..  kalau dok depan PC hubby teman, memang lea betul kedudukannya, tapi kalau guna laptop teman, udah lari 'tune' .. tau jelea laptop macam mana kan.. boleh menaip sambil baring.. sambil terlangkup.. sambil duduk bersila, sambil bertimpuh.. huh? haaaaa.. macam2 gaya kan! termasuklea yang macam dalam gambo diatas nih kan.. hihi3.. sape selalu macam tu??? he3...

Jadi, elok sangat teman kongsikan dengan korang 4 Posisi Terbaik Di Depan Komputer, supaya pasni kita akan praktikkan cara yang betul agar x mendatangkan sakit2 lain berpunca dari salah posisi di depan komputer.. kannn.. Okeylah.. jom baca jommm...! moga korang faham.. heee..


4 Posisi Terbaik Di Depan Komputer
Periksalah posisi monitor jika Anda menghabiskan banyak waktu di depan komputer. Posisi yang kurang sesuai boleh menyebabkan tubuh lenguh. Posisi ideal iaitu screen monitor harus sejajar dengan pandangan lurus mata Anda.

Mata kita secara alamiah biasanya selalu turun. Itulah posisi terbaik merelaksasikan mata agar tidak tegang dan berujung pada sakit kepala. Demikian dikatakan Hope Ricciotti MD penulis buku bertajuk The Real Life Body Book.

Berdasarkan sebuah penelitian, posisi itu dikemukakan dapat meningkatkan produktiviti dan performant kerja. Adapun untuk posisi tubuh terbaik ketika berhadapan dengan komputer ialah :

Lengan
Letakkan lengan sejajar membentuk sudut 90 darjah ketika menaip. Ini dapat dilakukan dengan menyesuaikan tinggi kerusi Anda.

Bahu
Seboleh mungkin buat bahu Anda santai dengan menjatuhkannya. Bila posisi bahu membuat leher Anda meringkuk, berarti kerusi Anda terlalu rendah. Untuk itu, sesuaikanlah tinggi kerusi .

Kaki 
Buatlah kedua telapak kaki menjejak lantai ketika Anda duduk. Apabila tidak sampai ke lantai, letaklah buku atau kotak di lantai.

Punggung
Bersandar terlalu ke belakang dapat menimbulkan kesakitan pada punggung. Seharusnya, tulang punggung bahagian bawah menyentuh bahagian siku kerusi. Jika tidak sampai, letaklah bantal kecil dan letakkan di bahagian bawah punggung.

Related Posts

17 ulasan:

  1. nice sharing. kadang bila duk depan komputer, mau tergeliat tulang belakang. nice info.tq

    BalasPadam
  2. info yang berguna..haah kekadang buat keja depan komputer main hentam ja sampai sakit2 pingang & tulang blakang..mata pun pedih2

    BalasPadam
  3. Nice info TB. Thanks for sharing...

    BalasPadam
  4. tips yg bagus...terima kasih berkongsi...
    hehehe...kadang2 tu ada juga buat posisi dlm gambar yg ke-2 tu, bila semua benda nak rushing tu lah jadi nya... =)

    BalasPadam
  5. Info yg berguna....saya duduk depan komputer main hentam aje ikut rasa selesa. :)

    BalasPadam
  6. perkongsian yang baik, ika biasanya online meniarap laa, terlingkup laa, berguling laa, macam-macam style haha

    BalasPadam
  7. kadang-kadang akak sampai bergolek-golek depan laptop

    BalasPadam
  8. perkongsiaan yg bermanfaat..hehehe...mun punya posture pon xbetul ni..

    BalasPadam
  9. saya ekot dan ja posisi tu memang mcam2. mujuw tak wat kuak lentang

    BalasPadam
  10. bila duk depan komputer main belasah je.. kalu byk menaip mmg sakit le bahu ni ha

    BalasPadam
  11. haritu pernah terbaca benda ni kt klinik tp tak amek port pun. tu lah manusia, pelupa..

    BalasPadam
  12. alamakkkkposisi sy xkena...hehehe :p

    BalasPadam
  13. selalu meniarap ...main ikut suka..

    BalasPadam
  14. selalu meniarap je. heheeeee. nice info sharing :)

    BalasPadam
  15. nice sharing tp bile da depan komputer ikut pada keselesaan masing2..tp klu ikut kesihatan kne ikut step laa

    BalasPadam
  16. posisi nie penting kalau tak sure badan kita sakit-sakit bila menghadap komputer.....

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

GA New

Innity Mobile

nuffy2

BV2019 - 2

nity 2